SSG 3D
De digitale herbouw van de Haarlemse school,
bekend onder de namen
"Spaarne Scholengemeenschap" en
"Linnaeus College loc. Spaarne"
v1.0
Gemaakt door Bob Augustin naar het ontwerp
van Jan Willem de Kanter
Na 2,5 jaar digitaal bouwen is de eerste publieke versie van het digitale
schoolgebouw eindelijk af!
Bekijk de rondleiding door het herbouwde gebouw, waan je door de vele gangen en
haal de herinneringen van vroeger op!

Veel kijkplezier!

Nieuw: bekijk nu ook het fotoalbum van de digitale herbouw van de school, evenals een aantal mooie sfeerplaatjes op Fotoalbum SSG 3D

Een stukje over de achtergrond van dit project:

Regelmatig krijg ik de vraag waarom ik zo ontzettend veel tijd (1000 manuren) in dit
project gestoken heb.  Ten eerste zie ik dit natuurlijk als een zeer groot portfolio
project, naast geluidstechniek ligt de architectuur-visualisatie branche mij wel en
hoop ik in het vervolg meer van dit soort projecten voor externe klanten aan te
kunnen gaan.

Maar daarnaast is de andere, eigenlijk nog veel grotere reden vrij simpel: het gebouw
heeft mij altijd gefascineerd, het is een van de redenen geweest dat ik destijds in
2003 besloot naar deze middelbare school toe te gaan (op dat moment heette het
het Linnaeus College). Ondanks dat ik deze schooltijd in 2008 heb afgesloten, koester
ik nog vele herinneringen die zich in of om dit gebouw hebben voorgedaan.  Daarop
besloot ik begin 2012 het gebouw digitaal na te gaan maken, rond de periode dat
bekend werd dat het gebouw tegen de vlakte zou gaan. Eerst maakte ik een paar
stukjes van de gevel van de E-vleugel, en een paar lokaaltjes en een gang. Enthousiast
geworden door dit prille begin kreeg ik de smaak te pakken, en begon ik steeds
meer van het gebouw te realiseren. Hiervan plaatste ik destijds een filmpje op
YouTube, waarop de architect van het gebouw, Jan WIllem de Kanter mij benaderde.
Hij had alle bouwtekeningen van uit begin jaren '70 nog liggen, die ik, na een
gezellige kennismaking, bij hem ophaalde.

Vanaf toen begon het project eigenlijk weer vanaf begin af aan. De delen die ik al uit
de losse pols a.d.h.v. een aantal foto's had getekend zouden namelijk niet aansluiten
met de exacte maten van de bouwtekeningen.
Na veel twijfel besloot ik in september 2012 om helemaal opnieuw te beginnen, en
rond de jaarwisseling was daar dan de G vleugel, als eerste klaar. In het voorjaar van
2013 begon ik de B (administratie/kluisjesruimte) en A-vleugel
(gymnastiekzalen/mensa/fietsenstalling) te realiseren.  Aangezien dit een enorm
groot gedeelte is, was dit pas begin 2014 klaar.  Vervolgens begon ik gedurende
2014 de C- vleugel (aula, het centrale bordes en de collegezaal) te realiseren. In de
nazomer van 2014 was vervolgens ook dit voltooid, restte alleen nog de E-vleugel.
Het gedeelte van het gebouw waarmee ik ooit de eerdere versie van het project
begonnen was, kwam na hard werken, als laatste in oktober 2014 gereed. Allemaal
net op tijd om de deadline van begin november te halen, waarop het digitale
schoolgebouw op de grootschalige SSG-reŁnie gepresenteerd zou worden. 

Wel was ik even vergeten dat ik nu slechts het gebouw zelf af had: er bestond nog
helemaal geen omgeving bij, en dat hoort er natuurlijk wel bij. Na in een week tijd
snel een omgeving gebouwd te hebben, werd het tijd om de film, de walkthrough, te
renderen. Iets wat ook een dikke week aan tijd heeft gekost.

Op dit moment van schrijven, vrijdag 31 oktober 2014, twee dagen voor de grote
reŁnie, sluit ik dit project voor dit jaar af met deze webpagina. De komende maanden
zal ik mij op andere werkzaamheden richten, maar ergens in de loop van 2015 zal dit
project weer heropend worden..


Ondanks dat er al zeer veel te zien is in het gebouw en de omgeving, is er in deze versie nog geen,
of weinig interieur van klaslokalen, gymzalen en dergelijke. Daarnaast ontbreekt de
beheerderswoning en de Kliphoeve nog. Ergens in 2015 zullen deze met een grote update toegevoegd
worden aan het gebouw, om het allemaal nog realistischer te maken. Ook zijn er - op de hele lange
termijn - plannen om de mogelijkheden te bekijken om het gebouw in een game-engine te
plaatsen, zodat er nog veel meer mogelijk wordt.

Bob Augustin
Freelance geluidstechnicus & architectural visualizer
bob.augustin@gmail.com
© 2012 - 2014
Voor mijn andere werkzaamheden: bekijk ook eens mijn persoonlijke website, www.BobAugustin.nl